fbpx

Vetverbranding stimuleren met kruiden


Al eeuwenlang worden kruiden en specerijen geprezen om hun geneeskrachtige werking.

Bij alle kruidengeneeskunde-tradities (zowel westerse als niet-westerse), die overigens al minstens 50.000 jaar teruggaan, gaat het erom de balans terug te vinden in zowel lichaam als geest.

Dit geldt ook voor het verbranden van vet. In dit artikel lees je hoe je thuis in je eigen keuken eenvoudig kruiden en specerijen kunt verwerken in je dagelijkse gerechten.

Ik beweer niet dat de kilo’s eraf vliegen, maar in combinatie met een gezond voedingspatroon, voldoende beweging en het vermijden van stress is dit een simpele, goedkope en natuurlijke manier om bij te dragen aan een goede stofwisseling.

En bovendien werkt het altijd motiverend om weer wat nieuws te ontdekken en te variëren binnen je dagelijkse kost.

Ik zou zeggen: spice it up!

Onderstaande kruiden bevatten naast alle andere gezondheidsvoordelen ook nog eens de eigenschap om je vetverbranding te bevorderen.

  1. Gember

Gember is een specerij met een thermogene eigenschap. Thermogeen betekent het toenemen van de warmteproductie na het nuttigen van een maaltijd.

Het toenemen van je lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je stofwisseling sneller op gang wordt gebracht. Daarnaast heeft gember een eetlustremmende eigenschap.

Een manier om gember te nemen is  om er thee van te maken. Doe een paar plakjes verse gember met een schijfje citroen in heet water en drink deze dagelijks om je stofwisseling op peil te houden.

  1. Zwarte peper

In zwarte peper zit het stofje piperine. Deze stof is niet alleen verantwoordelijk voor de scherpe smaak, het bezit ook de eigenschap om de aanmaak van nieuwe vetcellen te blokkeren.

Samen met de stof capsaïcine is zwarte peper in staat om evenveel calorieën te verbranden als wanneer je 20 minuten zou wandelen.

Daarnaast worden belangrijke voedingsstoffen uit je maaltijd beter in het lichaam opgenomen in combinatie met zwarte peper.

  1. Mosterdzaad

Onderzoekers van het England’s Oxford Polytechnic Institute hebben uitgevonden dat een theelepel mosterdzaadjes je stofwisseling met 25 % kan verhogen voor enkele uren na het eten. 

Dat wil zeggen dat een dagelijkse inname van 3 tot 5 tl mosterdzaadjes bijdraagt aan het verbranden van 45 calorieën extra per uur.

Gebruik mosterdzaad om je eigen mosterd te maken. Mosterd uit de supermarkt is bewerkt en bevat veel suiker.

  1. Kurkuma

De plant kurkuma wordt al meer dan 4000 jaar gebruikt voor de behandeling van verschillende aandoeningen, zoals artritis, slechte spijsvertering, infecties en voor meerdere soorten kanker.

Onderzoek wijst uit dat kurkuma hoge waardes van het (slechte) LDL cholesterol kan verlagen. Het remt de groei van vetweefsel en verhoogt de vetverbranding.

Kurkuma wordt vaak gebruikt in curry gerechten. Om echt te profiteren van de gezondheidsvoordelen kun je ook dagelijks een kurkuma shotje nemen. Dit doe je door 1 à 2 tl kurkuma te mengen met citroensap en een snufje zwarte peper. (zwarte peper is nodig voor de opname van de werkzame stof curcumine).

  1. Rozemarijn

Rozemarijn helpt het hongergevoel te verminderen en draagt bij aan gewichtsverlies. Dit komt doordat rozemarijn helpt om glucose sneller op te nemen in de spieren en je bloedsuikerspiegel constanter blijft.

Rozemarijn bevat de stof carnosinezuur. Deze stof heeft de eigenschap om de vorming van nieuwe vetcellen te remmen.

  1. Kaneel

Kaneel bevat krachtige antioxidanten die onder andere zorgen voor een verminderde ophoping van buikvet.

Een onderzoek van de American journal of clinical nutritrion wees uit dat een theelepel kaneel per dag helpt om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, waardoor je insulinepieken voorkomt. Een teveel aan insuline in je lichaam wordt opgeslagen als vetweefsel.

Strooi dus elke dag een beetje kaneel in je havermout ontbijt, smoothie of in je koffie als suikervervanger.

  1. Komijn

Een studie naar de relatie tussen afvallen en komijn wees uit dat vrouwen met overgewicht die dagelijks 3 gram komijnpoeder namen tot 3 keer meer lichaamsvet verloren dan de vrouwen die geen komijnpoeder namen.

De “komijnpoeder” groep verloor tot 14.6% lichaamsvet en de niet “komijnpoeder” groep verloor tot 4,6% lichaamsvet. Daarnaast werkt komijnzaad ontgiftend en bevordert het je spijsvertering.

Komijnpoeder is goed te gebruiken als smaakversterker in veel gerechten. Maak bijvoorbeeld je humus lekkerder met komijnpoeder of strooi dit over vers gebakken groentefrietjes.

          Cayennepeper

Ook wel rode peper of chilipeper genoemd. Stimuleert eveneens de vetverbranding en remt bovendien de eetlust. Zorgt tevens voor een goede stoelgang en geeft energie.

Te gebruiken in bijvoorbeeld een roerbakschotel, soepen, sauzen, dips en dressings (op gezonde basis van olijfolie, azijn of yoghurt), vis en nasi. Met name in de Mexicaanse en Indonesische keuken gebruikt men allerlei soorten pepers.

Was de pepers voor gebruik. Verwijder het steeltje en eventueel de zaadlijsten. Snijd de peper in kleine stukjes. Gebruik niet teveel, anders overstemt de smaak teveel en kun je last van je maag of huid krijgen. Hoe  kleiner de pepers, des te pittiger zijn ze.

Gebruik eventueel latexhandschoenen zodat je handen en ogen niet gaan prikken en je -indien nodig- je lenzen nog veilig in kan doen.

Tip: was van tevoren én naderhand je handen met olijfolie (ook onder nagels)  en daarna met koud water. Je kunt de pepers 2-4 dagen bewaren op een koele plaats.

            Peterselie

Behalve als garnering voor salades, soepen en sauzen kun je peterselie ook in je smoothie mengen of samen met knoflook door de roomboter doen.

Je kunt er ook op kauwen; dit werkt goed voor een frisse adem. Dit kruid dient niet meegekookt te worden want dan verliest het z’n smaak.

            Munt

Geeft ook een verzadigd gevoel na de maaltijd. Lekker in thee, over toetjes en fruitsalades, in je smoothies, salades, kip, lam, groenten zoals wortels en sperziebonen, koude en warme soepen en bijvoorbeeld door zelfgemaakte knoflooksaus.

 

bron: Gezondetips.nl, afvallen.biz


Deel dit bericht:

Lees meer...

Stralend de feestdagen in PS food and lifestyle Beautyfarm LaSarel

Stralend de feestdagen in

De kerst, daar heb ik heel veel zin in want ik ga het nu anders aanpakken! Waar ik voorheen geen nee kon zeggen en alles

ervaring ps food and lifestyle Eva

Wat moest ik veel eten!

Tevreden zijn over mezelf en mijn eigen lichaam. Dat was het doel wat ik mezelf had gegeven. Ik ben al jaren bezig met mijn gewicht

Ervaring ps food and lifestyle Wendy LaSarel

Afvallen lukte de laatste jaren niet

Stoute schoenen Ik wist al een tijd dat mijn schoonheidsspecialiste (Saskia) coach is met het PS. food & lifestyle programma, maar dacht altijd dat dit toch niets voor mij was.

Chat openen
Stel je vraag
Hallo, waarmee kan ik je helpen?