fbpx

Welk drankje kies jij?


Bewuste keuzes moeten maken in wat je eet, maar ook in wat je drinkt. Eet niet teveel suiker, want suiker is een echte dikmaker. Vaak krijg je onbewust meer suiker binnen dan je eigenlijk in de gaten hebt. Hierdoor kan het afvallen nog moeilijker worden. Maar hoe zit het nu eigenlijk met al die drankjes? In veel drankjes zit enorm veel suiker. Veel mensen weten dat er in frisdrank wel suiker zit. Vooral bij cola is dit wel bekend. Ook dranken als sinas en cassis bevatten vrij veel suiker. De light producten zijn echter suikervrij. Ook in energydrank zit erg veel suiker. Eén glaasje drinken kan net zoveel calorieën leveren als een kleine maaltijd! Voorbeelden van calorierijke drankjes zijn onder andere niet-light-frisdrank, fruit- & vruchtensappen, (volle) melk, suikerrijke zuiveldrankjes, alcoholische drankjes zoals bier en wijn, energiedrankjes, sportdrankjes ijskoffie en milkshakes. Als je wilt afvallen, dien je dus goed op je drank-inname te letten. Hieronder bespreek ik een aantal voor de meest voor de hand liggende drankjes.


Vruchtensappen

Wat mensen niet altijd beseffen is dat er in sapjes erg veel suiker zit. Men denkt bij een sapje dat het relatief onschuldig is. Dit komt vooral door de naam ‘vruchtensapje’. Er wordt daardoor al snel de link gelegd tussen gezond. Toch zijn sapjes veel minder gezond dan vaak wordt gedacht. Wat wel een mogelijkheid is, is om zelf vruchtensappen te maken. Mix verschillende vruchten en voeg er melk of water bij. Deze heerlijke smoothies zijn erg gezond en prima te drinken. Let goed op: in veel supermarkten vind je flessen met vers vruchtensap. Ook hier wordt vaak suiker aan toegevoegd en deze drankjes zijn dus vaak helemaal niet zo gezond als wordt gedacht.

Smoothie

Als je een snelle maaltijd onderweg nodig hebt, is een smoothie altijd een goed idee. In smoothies uit de winkel zitten vaak veel toegevoegde suikers en vetten, dus maak ze zelf. Een gezonde smoothie bestaat uit veel groen, vers fruit en een water/melkverhouding van drie staat tot één. Natuurlijk kun je in plaats van gewone melk ook sojamelk of iets dergelijks gebruiken. Doe er nog wat eitwitrijke zaden bij als lijnzaad en je hebt een perfecte smoothie. Kijk eens op www.groenesmoothies.nl voor inspiratie of lees mijn “Detox” dagboek.

Thee

Drink volop groene en witte thee. Het zijn uitzonderlijk gezonde en lekkere drankjes die nul calorieën leveren en net even wat meer smaak hebben dan water. Het bijkomende voordeel van groene thee en witte thee is dat ze van nature zoetig van smaak zijn en daarom geen suiker behoeven. Bovendien bevatten groene en witte thee uiterst heilzame antioxidanten en tannines, waaronder flavonoïden, alkaloïden & EGCG. Van EGCG is aangetoond dat het de stofwisseling stimuleert. Iced thee Maak zelf iced tea door een pot thee te zetten en deze af te laten koelen. Doe er vervolgens citroensap bij en zet de theepot een uurtje in de koelkast. Schenk de koude thee in een glas met ijsklontjes en je hebt een heerlijk drankje dat nauwelijks calorieën levert.

Koffie

Cafeïne heeft zowel positieve als negatieve effecten op het gewicht. Het verhoogt je metabolisme waardoor je meer calorieën verbrandt en daarnaast verhoogt cafeïne de cortisolspiegels. Cortisol is een stress-hormoon dat je alertheid verhoogt, het kan de vetreserves in het lichaam vrij maken. Doordat cafeïne er voor zorgt dat de bloedsuikerspiegels langer verhoogd blijven na de maaltijd, heb je na de maaltijd minder snel een hongerig gevoel. Anderzijds staat cortisol er om bekend dat het de opslag van buikvet stimuleert. Er wordt wel eens gezegd dat je van cafeïne afvalt, maar het effect is beperkt en slechts tijdelijk. Bovendien bestaat de kans op problemen zoals gebrekkige concentratie en vermoeidheid, bij veelvuldig gebruik van cafeïne.

Aanbeveling Cafeïne

Te veel cafeïne is niet goed, houd het bij maximaal 3 – 4 kopjes koffie per dag. Dit advies geldt in het algemeen, mensen die gevoelig zijn voor cafeïne moeten hier voorzichtig mee omgaan. De European Food Safety Authority (EFSA) heeft onlangs de nieuwe aanbeveling voor cafeïne gepubliceerd. Hieruit volgt dat volwassenen dagelijks 400 mg cafeïne mogen consumeren. Bij zwangere vrouwen is de dosis aangepast naar maximaal 200 mg cafeïne per dag. Te veel cafeïne kan namelijk schade aanrichten bij de foetus en verhoogt de kans op een miskraam of een laag geboortegewicht. Bij kinderen is cafeïne sterk af te raden. Het goede nieuws is dat koffie en thee nauwelijks calorieën bevatten waardoor je het bij je dagelijkse vochtinname mag rekenen. De aanbeveling voor vocht is 2,5 liter per dag, waarvan 1,5 liter afkomstig is van drank, de andere liter haal je uit voeding. De 1,5 liter drank mag opgesplitst worden in minimaal één liter water en maximaal een halve liter frisdrank. Koffie en thee behoren tot de categorie water en caloriearme dranken.Drink naast koffie en thee ook voldoende water.

Water

Mensen bestaan voor ongeveer 2/3 deel uit water. vocht bevindt zich in de cellen van je weefsels en organen (cellulair vocht), tussen de cellen (intracellulair vocht) en “vrij” in het lichaam. Lichaamsvocht zorgt ervoor dat voedingsstoffen kunnen worden aangevoerd en afvalstoffen kunnen worden afgevoerd. Water drinken is dan ook letterlijk van levensbelang, en dat geldt des te meer als je wilt afvallen. Water behoort bovendien tot de beste afslank-hulpmiddelen die de mens tot zijn beschikking heeft. Water vult namelijk de maag –vooral in combinatie met vezels– en levert 0 calorieën. Omdat water geen energie in zich draagt, mag het nagenoeg onbeperkt worden gedronken. Water is misschien weinig smaakintensief als je cola gewend bent, maar zodra je bent afgekickt van suikers, smaakt water heerlijk.

Alcohol

De grootste boosdoener voor je vetverbranding is verrijkte suiker. Zoete alcoholische dranken zitten hier bomvol mee en kunnen een aanslag zijn op je gewicht. Vermijd daarom ook als je alcohol drinkt alle zoete dranken, zoals likeuren en zoete wijn. Dit zijn gigantische caloriebommen en zorgen voor gigantische insulinepieken. Vaak denken mensen dat ze beter een wijntje kunnen pakken in plaats van een likeurtje. Maar als je gaat voor de zoete wijnen, dan kunnen deze meer dan 50 gram suiker per liter bevatten. Ook mousserende wijnen bevatten zelfs in de droge variant nog zeker 20-25 gram restsuiker per liter. Ter vergelijking: Cola bevat 100 gram per liter. Als je echt serieus van de zwembandjes af wilt, kun je maar beter gaan voor de drogere varianten.

Nog even alles op een rij….

AA drank (1 flesje) 14 263
Appelsap (pakje) 4 92
Cola (blikje) 7 130
Dubbeldrank (pakje) 5 102
Dubbelfris 4 80
Dubbelfris (light) 1 28
Extran Energy (1 blikje) 10 200
Ice tea (1 blikje) 7 116
Sinaasappelsap (pakje) 4 82
Roosvicee aanmaaklimonade (glas) 4 76
Roosvicee multi (pakje) 4 112
Slimpie aanmaaklimonade (glas) 0 2
Taksi (pakje) 4 74
Thee (zonder suiker) 0 0
Thee met melk (zonder suiker) 0.5 5
Water 0 0
Wicky (pakje) 4 78
Yakult (flesje) 2 47
Pils (250 ml) 2 108
Zoete wijn (100 ml) 1.5 95
Sangria (100 ml) 5.5 165
Radler 0.0 citroen (flesje) 7.5 120
Skinny beach (wodka + sparood) 0 85
Droge wijn (100ml) 1 65
Champagne Cava of proseco (85ml) 0 65

Deel dit bericht:

Lees meer...

Stralend de feestdagen in PS food and lifestyle Beautyfarm LaSarel

Stralend de feestdagen in

De kerst, daar heb ik heel veel zin in want ik ga het nu anders aanpakken! Waar ik voorheen geen nee kon zeggen en alles

ervaring ps food and lifestyle Eva

Wat moest ik veel eten!

Tevreden zijn over mezelf en mijn eigen lichaam. Dat was het doel wat ik mezelf had gegeven. Ik ben al jaren bezig met mijn gewicht

Ervaring ps food and lifestyle Wendy LaSarel

Afvallen lukte de laatste jaren niet

Stoute schoenen Ik wist al een tijd dat mijn schoonheidsspecialiste (Saskia) coach is met het PS. food & lifestyle programma, maar dacht altijd dat dit toch niets voor mij was.

Chat openen
Stel je vraag
Hallo, waarmee kan ik je helpen?